اخلمد / اخلومد

اخلمد / اخلومد

منطقه ای سر سبز از رشته کوه های بینالود
اخلمد / اخلومد

اخلمد / اخلومد

منطقه ای سر سبز از رشته کوه های بینالود

حکم خلع ید از 86 هکتار اراضی ملی در چناران


دادستان عمومی و انقلاب چناران:
حکم خلع ید از 86 هکتار اراضی ملی در چناران اجرا شد

خبرگزاری فارس: دادستان عمومی و انقلاب چناران گفت: حکم خلع ید از 86 هکتار از اراضی مجاور در روستاهای اخلمد، خیج، جمع‌آب، داش‌بلاغ ، گروه، اندیشش، بقمچ و گاه مربوط به هشت فقره پرونده با حضور مسئولان قضایی، منابع طبیعی و انتظامی اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، حجت‌الاسلام علی عابدینی‌نیا افزود: این اراضی براساس قانون حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع کشور، متعلق به دولت بوده که عموما توسط مجاورین تصرف شده بود به درخواست منابع طبیعی پس از طی مراحل رسیدگی قضایی حکم خلع ید صادر و امروز به اجرا درآمد. 


وی ادامه داد: براساس قانون تمامی اراضی که پوشش گیاهی طبیعی دارند قبل از قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع احیا نشده‌اند اراضی ملی محسوب شده و براساس مفاد ماده 690 قانون مجازات اسلامی متصرفان علاوه بر رفع تصرف به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند . 
وی افزود: براساس این قانون هرگونه احداث بنا یا غرس درخت در این اراضی نه تنها موجب حقی نمی‌شود بلکه به هنگام تخریب و خلع ید نیز هیچ‌گونه خسارت به متصرفان تعلق نمی‌گیرد. 
دادستان عمومی و انقلاب چناران تصرف اراضی ملی را خلاف قانون و خلاف شرع و حرام و موجب تضییع حقوق عامه مردم توصیف کرد و گفت: آن دسته از اشخاصی که بر اثر عدم اطلاع از قانون این‌گونه اراضی را متصرف شده‌اند چنانچه به ادارات منابع طبیعی مراجعه و تعیین تکلیف یا رفع تصرف کنند این عمل آنان موجب عدم تعقیب کیفری و مجازات قانونی می‌شود. 
وی ادامه داد: در غیر این صورت چنانچه برای دادگاه احراز شود که شخص یا اشخاصی در اراضی ملی تصرف عدوانی کرده‌اند تحت تعقیب و مجازات قرار می‌گیرند. 
رئیس اداره منابع طبیعی چناران هم گفت: در اجرای ماده 2 قانون حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع کشور تاکنون برای 230 هزار هکتار از اراضی ملی حوزه شهرستان مراحل ماده 2 شامل نقشه‌برداری، تنظیم برگ تشخیص و آگهی روزنامه اجرا و باقیمانده 5 هزار هکتار نیز پایان 10 سال انجام می‌شود. 
حسین رجبی میزان اراضی ملی حوزه شهرستان را 235 هزار هکتار عنوان کرده افزود: از این میزان 2 هزار هکتار جنگل‌های ارس و تنگ و بقیه مراتع درجه یک تا 3 است. 
وی با اشاره به پیگیری پرونده قضایی متصرفان عدوانی اراضی ملی گفت: برای 140 هکتار از اراضی تصرفی پرونده در مراجع قضایی تشکیل شده که 48 هکتار آن مربوط به امسال است. 

منبع


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد