اردوی پنجم هیمالیا نوردی خراسان در اخلمد - اخلمد / اخلومد
رایتل

اخلمد / اخلومد

منطقه ای سر سبز از رشته کوه های بینالود

اردوی پنجم تیم کلنی (هیمالیا نوردی) خراسان رضوی دیروز و امروز 6 و 7 مرداد 90 در اخلمد برگزار شد. برنامه اصلی تیم اصول و مبانی و تمرین های فرود و صعود سنگنوردی بود. از ساعت 13 روز پنج شنبه توی هیئت استان جلسه بود و یک کلاس روانشناسی کوهستان داشتیم. بعد از کلاس به سمت رستوران هتل پردیسان حرکت کردیم و پس از صرف ناهار به سمت اخلمد حرکت کردیم.
شب را در پناهگاه اخلمد سپری کردیم و مربیان اصول سنگنوردی را برای ما طی یک کلاس 3 ساعته بیان کردند. صبح جمعه از ساعت 5 صبح کلاس حالت عملی به خود گرفت و کار با یومار را در پناهگاه انجام دادیم و کلاس تا 12 ظهر ادامه داشت. بعد از صرف ناهار به سمت دره و دیواره بیدستون حرکت کردیم تا صعود و فرود های عملی را انجام دهیم. برنامه خیلی خوبی بود جای همه دوستان خالی ...

تاریخچه اخلمد

یکی از گردشگاههای طبیعی حومه مشهد تفرجگاه اخلمد است. این گردشگاه قدمت چند هزار ساله دارد. از نظر لغوی اسمی پارسی نام دهی است در نزدیکی شهر مشهد است. در روزگاران گذشته مردم آنجا معتقد بودند که در حمله اعراب به خراسان مردم به این دره پناه می بردند. این محل را اخلمد مریعی داستان گفته اند برای اینکه در این جلگه درخت وجود نداشته.
موقعیت جغرافیایی
این تفرجگاه در 84 کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد قرار گرفته است. اخلمد در دل کوههای بینالود واقع شده است. این کوه دنباله سلسله جبال البرز است. دهنه اخلمد در 75 کیلومتری مشهد و 15 کیلومتری چناران و کنار جاده قبلی  مشهد و قوچان می باشد. آبشار اخلمد سه کیلومتر بالا از آبادی است و از 17 متری آب به زمین پی ریزه آبشار بالا نیز 23 متر است رشته کوههای اخلمد به کوههای بینالود اتصال دارد.
       آب و هوای اخلمد اخلمد با وجود کوهها و آبشارهها از هوای لطیفی برخوردار است. اخلمد از شدت گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان است. اخلمد از نظر آب وهوا بسیار متفاوت است. مثل وسط آبادی 5 درجه و آبشارها 15 درجه سانتی گراد با مشهد متفاوت است.
منظره های اخلمد
اخلمد دارای دو آبشار است آبشار بزرگ که 45 متر ارتفاع دارد و آبشار کوچک که 23 متر ارتفاع دارد و در تمام فصول جاری است. از کوه منیژه سرچشمه می گیرد. دروسط این ابشار محل وسیعی وجود دارد که به تخت شاه عباس معروف است. بعد از ابشار بزرگ، رودخانه ای به امتداد 2 کیلومتر بسیار تنگ و کوه های صاف و مرتفع می باشد که در آخر دره کوه منیژه با کوه فاراب به یکدیگر وصل شده و منتهی الیه رودخانه اخلمد است، اینجارا اهل محل خانه های گلی میگویند.
سد اخلمد
قریب به سه کیلومتر که از دهنه به طرف اخلمد طی مسیر سد اخلمد را مشاهده خواهید نمود که در تنگاتنگ دره بنا گردیده است و به سد بایسنقر میرزا محشور است که در زمان شاهزاده غیاث الدین بایسنقر تیموری ساخته شده است این سد باسنگ ملات آهک ساخته شده است. طول این سد به طور دقیق 252 متر و عرضش 14 متر مگر مقداری از وسط آن که 24 متر است و نزدیک به 12 متر ارتفاع دارد.